Martin Přikryl (uměleckým jménem Matys), který se narodil v roce 1988, je výtvarník mnoha schopností. Pro finální podobu svých děl vždy hledá možnost, jak zhmotnit svou myšlenku, ať již pomocí štětce, holé dlaně nebo skrze moderní média. Začal pracovat s hlínou a dřevem, později se propracoval k malbě. Ve třiceti letech se rozhodl svému umění věnovat na plno a dal v práci výpověď. Do té doby pracoval jako průvodčí Českých drah.
Matys sice není ze Žižkova ani z Vinohrad, ale zaujal nás jedním svým obrazem. Na něm je totiž zobrazena Žižkovská věž v dost netradiční podobě. Zespodu se po ní plazí velký, barevný had, ze kterého jde trochu hrůza. A tohoto umělce jsme museli prostě vyzpovídat.
Jak dlouho malujete?
Když vezmeme v potaz malbu jako techniku, tak přibližně 15 let. Za tu dobu jsem postupně piloval techniky a styly a postupně se od malby vracel ke kresbě jako takové. Začal jsem s kresbou, asi jako každý z nás, když dostal do ruky pastelky. Už tehdy jsem miloval kreslení a každý papír, který jsem našel, skončil počmáraný. Dodnes se mi stává, že lidé okolo mě, s povytaženým obočím, zírají, když vyhazuji starší náčrtky, s nimiž nejsem spokojený – jim totiž připadají skvělé.
Uměním se živíte?
Přesně tak. To byl hlavní důvod, proč jsem se po deseti letech rozhodl opustit koloběh běžných prací a vrhnout se na malbu jako na živnost. Poptávek v mém okolí bylo totiž tolik, že se ta situace začínala stávat nezvladatelnou a neměl jsem žádný volný čas. Byl to risk a každému, kdo se nad tímto krokem rozhoduje anebo ho učinil, už plně rozumím. Krok do neznáma se spoustou otazníků „jak to teď bude?“ Je to nejistá půda, na kterou vejít není snadné – a vyšlo to. Práce mám od té doby čím dál víc. Jelikož mé poslední povolání bylo průvodčí u Českých drah, moje první obrazy nesly vlakovou tematiku. Pak se začaly objevovat témata tramvají, metra a dopravy obecně – to velice specifikovalo žánr a okruh lidí kteří si u mě obrazy poptávají.

Měl jste někdy výstavu? Popřípadě kolik?
Ano, měl. Vlastně myšlenka mé vytoužené výstavy přišla vzápětí s myšlenkou vrhnout se do umění jako do svého povolání. Roky jsem toužil si uspořádat výstavu, a tak to byla první věc, kterou jsem uskutečnil v momentě, když jsem začal podnikat. Stalo se to v roce 2019 a byla to výstava tematicky zaměřená na vlakovou dopravu, což vyplývalo z témat obrazů, které jsem tenkrát maloval a definovalo můj umělecký profil. Poté jsem měl další „vlakovou“ výstavu na začátku roku 2020 v Týně nad Vltavou která se sešla opět s velkým úspěchem.
Aktuálně pracuji na své další, v pořadí třetí výstavě, o níž hovořím jako o své zlomové – tentokrát poprvé nepůjde o vlakové téma, nýbrž o čistě mé fantaskní nápady a střípky snů okořeněné o prvek, který si zatím nechávám pro sebe, ale bude to pecka! :). V plánu je dvojnásobný počet děl než doposud, zajímavá spolupráce s jednou výjimečnou slečnou a dokonce přijdou ke slovu i sochy, což je takové ohlédnutí za obdobím mého studia na střední škole. Ačkoliv na výstavě už pracujeme od konce roku 2019, největší problém je s hledáním místa k uspořádání vernisáže a výstavy samotné. Aktuální, komplikovaná situace s pandemií našemu hledání vůbec nepomáhá.
Kolik máte doma svých obrazů na zdi?
Nepatřím k těm umělcům, kteří jsou sběrateli svých vlastních děl, takže jich mám poskrovnu – šest. Z těchto šesti jsou dvě díla, která vznikla k již zmíněné výstavě, a další budou přibývat.
Kreslíte zajímavá místa z ČR, podle čeho si vybíráte?
Témata ke mně přichází sama – povětšinou jde totiž o zakázky, tudíž to, co si zákazník přeje, pak vyobrazím. Ještě jsem teprve na cestě k tomu, abych mohl tvořit zcela volnou tvorbu, kterou si pak lidé kupují. Myslím, že tato svoboda tvorby je výsada umělců, kteří již mají své jméno pěvně vybudované a nemusí brát všechny zakázky, co se namanou. Pokud chcete vydělat, najíst se a zaplatit účty, musíte se minimálně zpočátku přizpůsobit trhu. Naštěstí se postupně dostávám do komfortní zóny, kdy si mohu vybírat obrazy, témata a začínám být více svým pánem.
A proč jste zvolil motiv obepínajícího hada na Žižkovské věži?
Odpověď na tuto otázku vychází z předchozího textu – zákazníkův požadavek. K obrazu jsem měl jen dvě podmínky: Žižkovská věž a had okolo ní. To víte, za tu dobu, kdy zpracováváte různé náměty různých lidí, k vám přijde spousta různých témat a požadavků, a abych byl upřímný, když mi přišla zpráva s tímto přáním vizuálu, byl jsem zaskočený a nedovedl jsem si představit, jak něco tak nerealistického vyobrazit. Bez váhání jsem tuhle práci přijmul.
Když jsem se pak vrhnul na realizaci, ten proces byl velmi přirozený a zábavný. Vůbec jsem netušil, že mě bude tvorba takhle nesourodého tématu bavit a že si to takhle skvěle užiju. Celou malbu, od začátku až do konce, jsem měl totiž v režii já a to bylo hodně důležité – kromě těch dvou požadavků jsem měl absolutně volné ruce v rámci barevnosti, nálady a volby úhlu pohledu – a co víc si umělec může přát, než zanechat svůj charakteristický otisk v obraze.
použité fotografie: Matys Art | Facebook